Az egyházon belüli aggiornamento (korszerűsítés,
modernizálás, a kor követelményeihez történő igazítás) meghirdetője, a hívek
által jó pápaként emlegetett egyházfő 1881. november 25-én Angelo Giuseppe Roncalli néven látta meg
a napvilágot egy Sotto il Monte nevű
faluban, Bergamo tartományban. A
szegény paraszt család 13 gyermeke közül ő volt a negyedik. Az eszes parasztfiú
egy falusi osztatlan iskolában kezdte tanulmányait, majd innen került Bergamóba
a papi szemináriumba (1892-1900). Tehetségére felfigyeltek elöljárói is és a Római Pápai Szemináriumba küldték, pappá
szentelését követően (1904, ugyanebben az évben kapta meg teológiai
doktorátusát is) a bergamói püspök titkáraként szolgált (1914-ig) és
patrológiát, apologetikát és egyháztörténelmet is tanított a szemináriumban.
1915-ben kapta meg katonai
behívóját, kezdetben szanitécként, majd tábori lelkészként szolgált, egészen a
háború befejezéséig (1918 decemberében szerelték le).
A háborút követően visszatért a
bergamói szemináriumba, lelki vezetőként. 1921-ben szentelték püspökké, majd
kinevezték pápai prelátussá. X. Pius pápa
Bulgária vizitátorává (címzetes
érsekké) nevezte ki, ezzel megkezdődött Roncalli püspök diplomáciai szolgálata.
1934-ben Törökország és Görögország apostoli vikáriusa lett, Isztambulban, majd
Athénban kellett a katolikus egyház érdekeit képviselnie. Balkáni szolgálata
során óriási diplomáciai tapasztalatra tett szert, és talán éppen itt vált
megértővé és toleránssá a más vallású emberek és az „elszakadt keresztények”
iránt. 1944. december 22-én igen fontos és kényes feladatot kapott, a Szentszék
őt nevezte ki párizsi apostoli nunciusnak. Roncalli nuncius óriási
erőfeszítéseket tett a német hadifoglyok sorsának rendezése és a háború utáni
tisztogatások civil áldozatainak érdekében. A francia belpolitikába való
beavatkozásnak még a látszatát is kerülte, mégis sikerrel oldotta meg a De Gaulle elnök és a Szentszék között kialakuló konfliktust.
Erőfeszítéseit a pápa is elismerte, 1952-ben odaítélte Roncallinak a bíborosi
méltóságot és kinevezte Velence
pátriárkájává (1953-ban foglalta el székét). Velencében – melynek környékéről ő
is származott - a hívek szeretete vette körül, plébániáit személyesen
vizitálta, híveinek valóban lelki atyja volt, és csak lelkipásztori hivatásának
élt.
A XII. Pius pápa halála után
összeülő konklávé két legmarkánsabb irányzata Roncalli bíboros személyében
látszott megtalálni azt a személyt, akinek pápává választásában meg tudtak
egyezni. A 77 éves bíborost, Szent Péter 260. utódját legtöbben „átmeneti”
pápának tekintették. A XXIII. János nevet vette fel, egyes vélekedések szerint
édesapja iránti tiszteletből, mások szerint azért, hogy XXII. János pápára
utalva visszautasítsa az „átmenetiségével” kapcsolatos reményeket.
Alig öt esztendeig tartó
szolgálata idején hihetetlenül népszerű volt a hívek körében:
mesterkéletlenség, a hívek felé való őszinte odafordulás, nyíltság,
lebilincselő közvetlenség, humor, megértő emberszeretet jellemezte. Szeretett
váratlanul megjelenni a hívek között, improvizálva, külön felkészülés nélkül
mondott beszédei mindig őszinteséget tükröztek. Bár ő maga kedvelte az
ünnepélyességet és a liturgia pompáját több évszázados ceremóniát
megszüntetett.
Pápasága éveiben látványosan
megemelte a bíborosok létszámát, párbeszédet kezdeményezett a keleti blokk
kommunista vezetőivel, a keresztény egységet demonstrálva fogadta az anglikán
érseket és az orthodox pátriárkát. Tíz személyt szentté, ötöt boldoggá avatott.
Nyolc enciklikát bocsátott ki, ezek közül a szociális problémákkal foglalkozó Mater
et Magistra (1961), valamint a Pacem in Terris (1963) a
legjelentősebb. Ez utóbbiban az igazságon, az igazságosságon, a szereteten és a
szabadságon nyugvó nemzetek közötti béke fontosságát fejti ki. Ily módon tehát
a Pacem in Terris a világbéke Magna Chartájának tekinthető. A Mater et Magistra körlevél bemutatja,
hogy az egyház tanítása alkalmas arra, hogy minden ember számára biztosítsa az
emberhez méltó életet. A Grata recordatio
(1959) körlevélben a Szűzanya tiszteletére és a rózsafüzér imádkozására
buzdított.
Boldog XXIII. János pápa nevének
említésekor a keresztény embernek a II.
vatikáni zsinat összehívása jut először eszébe. A zsinatot a pápa 1961.
december 25-én hívta össze, megkezdésének időpontját 1962. október 11-én jelölte
meg. A zsinat megkezdése előtt a pápa Loretóba és Assisibe zarándokolt, hogy a
Szűzanya és Assisi Szent Ferenc közbenjárásáért imádkozzék. Megnyitó beszédében
hangsúlyozta, hogy a zsinat összehívására isteni indítás hatására szánta el
magát. A zsinat feladatát az egyház belső életének a modern kori viszonyok és
igények szerint történő megújításában jelölte meg. Részletesebben is kitűzte a
főbb feladatokat: az isteni kinyilatkoztatást közelebb kell hozni a ma
emberéhez, nem a tévedések elítélésére, hanem az egyház tanításának világos,
érthető kifejtésére kell helyezni a hangsúlyt, és az igazság szellemében elő
kell mozdítani az egyház Krisztustól óhajtott egységét.
A zsinat befejezését a „jó pápa”
nem érhette meg. Röviddel az első ülésszak befejezése után, 1963, június 3-án
adta vissza lelkét Teremtőjének. II. János Pál pápa avatta boldoggá 2000.
október 23-án. Nem mennyei születésnapján, nem is boldoggá avatásának napján,
hanem az általa összehívott II. vatikáni zsinat megnyitásának napján, október 11-én
ünnepeljük.
(Forrás: itt, Gergely Jenő: A pápaság története, Szánthó Konrád: A katolikus egyház története.)
XXIII. János pápa
Bergamo
Roncalli nuncius Párizsban
A jó pápa
2. vatikáni zsinat
A pápa hívei körében
XXIII. János pápa
Bergamo
Roncalli nuncius Párizsban
A jó pápa
2. vatikáni zsinat
A pápa hívei körében
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése