Lukács (lat. Lucas, valószínűleg a görög Lukanosz
személynév latinos formája) személyéről, életének eseményeiről nagyon keveset
tudunk, noha írói-történetírói tevékenységét jól ismerjük: két szentírási
könyv, egy evangélium és az ősegyház első éveit elbeszélő Apostolok
Cselekedeteinek szerzője. A Kr. u. I. század második felében élt és a két könyv
(mivel Lukács ismerte és használta Márk evangéliumát) megírása Kr. u. 80-85
körül történhetett. A valószínűleg szír származású pogány ifjúból hellenista
műveltségű, az Ószövetségben járatos keresztény író lett, aki Farkasfalvy Dénes megállapítása szerint
az evangélisták közül legsikeresebben hajtotta végre a keresztény üzenet „inkulturációját”
(vagyis Lukács evangéliuma vezeti be legsikeresebben a keresztény tanítást a
hellénista világba).
El Greco: Szent Lukác |
Pál tanítványa és orvosa, az
apostol megfogalmazásában: „Köszönt benneteket Lukács, a kedves orvos” (Kol.
5,15). Az Apostolok Cselekedeteinek második részében, az egyes szám első
személyben írt szövegrészekben fellelhető adatok alapján kirajzolódik előttünk
az evangélista portréja – jóllehet meglehetősen töredékes formában. Lukács
részletesen ír Antiokhiáról, azt a benyomást keltve, hogy a várost és lakóit
jól ismeri. Joggal feltételezhető tehát, hogy ő maga is ebben a városban nőtt
fel, és orvosként is ott dolgozott.
Elképzelhető, hogy a pogány ifjú,
Lukács Barnabás és Pál tanítványává szegődött, és általuk ismerte meg az
örömhírt. Talán nem tévedünk, hogyha megtérése utáni életrajzát úgy
rekonstruáljuk, hogy Lukácsot, mint tanult embert, a tudományos alaposság
iránti igény vezette, amikor útra kelt, hogy bejárja és megismerje azokat a
helyeket, ahol Jézus tanított. Útja során még találkozhatott a Szűzanyával, de
az egykori tanítványok közül is néhánnyal, és a Jézus által meggyógyított
betegekkel is. Az így összegyűjtött anyagból, Pál útmutatásával állította össze
az evangélium szövegét. Az evangélium előszavában maga Lukács így foglalja
össze írói/történetírói módszerét és célját:
1Mivel már sokan megkísérelték,
hogy a köztünk beteljesedett eseményeket leírják, úgy, 2ahogy ránk
maradt azoktól, akik kezdettől fogva szemtanúi és szolgái voltak az
Igének, 3jónak láttam
én is, hogy elejétől kezdve mindennek szorgalmasan utánajárjak, és sorban
leírjak neked mindent, tiszteletreméltó Teofil, 4hogy
meggyőződjél róla, mennyire megbízhatók azok a tanok, amelyekre tanítottak. (Lk. 1,1-4)
Velence, Szent Márk Templom |
Valóban rengeteg, a másik három
evangéliumban nem szereplő adatot, információt gyűjtött össze. A szájhagyomány
által megőrzött „epizódokat” Lukács oly módon illesztette be az elbeszélés
menetébe, hogy a Márknál és Máténál található szerkezeti felépítést átvéve és megtartva - Jézus nyilvános működésének két
helyszíne, Galilea és Jeruzsálem -, az általa rendszerezett és fontosnak
tartott adatokat a két helyszín közé vezető út történetébe illesztette be. Az
újszövetségi exegézis egyes kutatói ezt úgy értelmezik, hogy az evangélista nem
történeti hitelességű úti beszámolót kívánt írni. Lukács célja az volt, hogy
Jézus életét úgy mutassa be, mint az üdvösségre vezető út ősmintáját. A pogány
Lukács számára az a legjelentősebb felismerés, hogy Sionból jön a törvény, és
Jeruzsálemből sugárzik szét az egész világra az Üdvösség. Óriási hangsúlyt kap
az evangéliumban az a tény, hogy Jézus állandóan úton van, és állandóan és
tudatosan Jeruzsálem felé törekszik. A Simeon által megénekelt egyetemesség az
apostolok küldetésében válik teljessé (Lk. 2,32; Ap.Csel. 14,27).
Szent Pál beszámol arról, hogy
Lukács nem hagyta el őt a fogságban, sőt ott van vele a vértanúság előtti
órákban: „Csak Lukács van velem” írja Timóteusnak (2Tim. 4,11).
A korai keresztény hagyomány
szerint Lukács Akhájában szolgált püspökként, majd Patara városában szenvedett
vértanúságot. Földi maradványait 357-ben Konstantinápolyba vitték.
Raffaelo Santi: Szt Lukács a Madonna portréját festi |
A középkori legendagyűjtemény, a Legenda Aurea őrzi azt a hagyományt,
mely szerint Lukács nemcsak orvos, hanem festő is volt és ő festette (volna) a
római S. Maria Maggiore Bazilikában őrzött Mária-képet. A
hagyomány alapja talán éppen az, hogy a négy evangélista közül Lukács ír a
legtöbbet a Szűzanyáról. Ha tehát nem is ecsettel, de írószerszámával mégis ő
„festette” meg számunkra az egyik legszebb Mária-portrét. A hagyomány szerint
ugyanis Lukács felkereste a Szűzanyát, aki feltárta előtte a szívében féltő
szeretettel őrzött emlékeket. Ez magyarázza, hogy Lukács ír legrészletesebben
Jézus gyermekkoráról, s neki köszönhetően maradt fenn Mária hálaimája, a Magnificat, és Zakariás himnusza, a Benedictus.
Ábrázolása: a bizánci
művészetben sima képű ifjú, a nyugati művészetben göndör hajú, szakállas
férfiú, akit írás vagy festés közben ábrázolnak, olykor papi ruhában. Mindig
ott van mellette szimbóluma a (szárnyas) bikaborjú. Az aranyművesek, festők,
szobrászok, művészek, orvosok, fürdők és kórházak védőszentje.
Dolcinak tulajdonított Szent Lukács-portré, |
Forrás: Katolikus Lexikon,
Szentek élete, A keresztény művészet lexikona, Farkasfalvy Dénes, Bevezetés az újszövetségi Szentírás
könyveihez, Budapest, Szent István Társulat, é.n.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése