A rózsafüzér (lat. rosarium),
más elnevezéssel olvasó, szentolvasó a Krisztus-központú
Mária-tisztelet magánájtatossága.
![]() |
Vicente Lopez: A Szűz Mária átadja a rózsafüzért Szent Domonkosnak és Szent Katalinnak |
A pápák (elsősorban Boldog II. János Pál pápa) által is
gyakran ajánlott imádság, amely egyidejűleg kiváló alkalmat ad az elmélkedésre
és szemlélődésre: a helyesen imádkozó hívő ajka szóbeli imaként mondja a Miatyánkot és az Üdvözlégyet, és közben Mária
szemszögéből szemléli Jézus életét és
a Megváltás titkait.
Van Dyke: Madonna del Rosario |
A rózsafüzér elnevezés egy 13.
századi legendát idéz fel: egy ciszterci
szerzetes gyakran imádkozott 50 Üdvözlégyet. Egy látomásban az imádság szavai
rózsákként hagyták el ajkát és rózsakoszorúba fonódtak Mária homloka köré,
mintegy megkoronázva a Szent Szüzet. Egy másik, ugyancsak a 13. században
keletkezett legenda szerint egy Mária-tisztelő lélek rózsákból kötött koszorút,
hogy azzal ékesítse a Szűzanya szobrát. Egy alkalommal egy látomásban azt a
figyelmeztetést kapta, hogy a Szent Szűz előtt kedvesebb volna egy másik
rózsakoszorú, mégpedig az, amelyet 50 Üdvözlégyből fonnak. Az imádság rózsává
változik az Istenanya kezében, s ezekből a rózsákból maga a Szűzanya fonja majd
a legszebb koszorút. A rózsafüzér ájtatosság a középkorban alakult ki a nyugati
kereszténységben, a zsolozsmát helyettesítő napi imaként. Eleinte különböző
anyagból (fa, magok, kövek, üveg) készült golyócskák tagolatlan füzére volt, a
Miatyánk számlálására. A mai rózsafüzér formulát Heinrich von Kalkar OCarth (megh. 1408) alakította ki oly módon,
hogy minden 10 Üdvözlégy elé egy Miatyánkot tett.
Szent Domonkos az albigens
eretnekség elleni küzdelmében a Szűzanyához fordult segítségért, aki egy „új és
hathatós fegyvert” nyújtott át Domonkosnak: egy rózsafüzért. E népi ájtatosság
elterjesztéséért a cisztercita és a domonkos rend különösen sokat tett. A
rózsafüzért Alanus de Rupe (14.
század vége) osztotta fel örvendetes
(színe a fehér), fájdalmas (színe a
piros) és dicsőséges (színe az arany)
részekre. Boldog II. János Pál pápa a Rózsafüzér Évében (2002), Rosarium Virginis Mariae című apostoli levelében (2002. október 6.) kapcsolta a
szentolvasóhoz a világosság titkait.
A tizedek után a Fatimai Szűzanya
kérésére így imádkozunk:
Ó Jézusom, bocsásd meg bűneinket,
s vidd a mennybe a lelkeket, különösen azokat, akik legjobban rászorulnak
irgalmadra!
A Rózsafüzér Királynőjét ábrázoló
festményeken (itt Caravaggio: Madonna rózsafüzérrel és Szent Domonkossal) mindig szerepel Szent Domonkos (vagy Szent Bernát) és Szent
Katalin (vagy Limai Szent Róza), amint átveszik a rózsafüzért a Szűzanyától.
kép1
kép2
kép3
kép4
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése